Aug 4, 2008

Jom Masak..

How i missed my entry!!(wahhh boleh ke miss entry sendiri..hahaha)..Salam buat semua..semoga kalian sihat sejahtera di samping keluarga yang sudah pastinya disajikan makanan yang sedap belaka..(ahaks biasa lah..food lover seperti saya tidak lari dari memikirkan makanan yang menyelerakan saja..jom lari bersama-sama!)

Hmm..saya tahu..saya tahu..lama saya tidak kemaskini resepi di rumah saya kan..hihi jangan salahkan saya...salahkan boss saya bagi banyak kerja..nak menaip pun tak fokus okeh!hihi..tak pasal-pasal boss disalahkan..ok la..nak kongsi sedikit luahan hati saya..masak tu rutin sang isteri kan..saya rasa ramai isteri bekerjaya tetap memasak di rumah selepas waktu kerja..pening kadang-kadang memikirkan resepi yang cepat dan pantas..ada juga yang sudah siap memasak pagi-pagi..wohooo saya tahu betapa letihnya bangun pagi-pagi memasak..sebab saya salah sorang yg buat seperti ini(mana sempat woo balik baru nak masak..hihi)..lepas siapkan segala keperluan isi rumah..bersiap-siap ke tempat kerja..kembali semula ke rumah petang atau malam hari..sambung lagi kerja di rumah pulak..well the list continues...hoho letih eh..TAPI seronok tak melalui proses seperti ini? haha pelik tapi pada satu masa kita akan merasai kepuasan melalui rutin begini..Alhamdulillah..what a great life Allah gives us..

Lari topik ke? hahhaha ok laa saja lah tu..intro indigo orang kata..hihi..Hari tu tekak teringin betui nak makan sup ekor..nak beli..satu bungkus RM7 di KL ni tau..(citoet lak tu..hihi ampunnnn!!)..tak puas wehh..bila ke pasar tengok ekor lembu tu posing baikkk je..so saya pun beli sedikit..tak sampai pun setengah kg(tapi dah cukup banyak berbanding gerai dok juai)..ok segala bahan dah dibeli..well saya lupa satu..batang saleri(betui ke ejaan eh)..adeii dah balik umah baru teringat..lepas tu satu lagi masalah beso saya..TAK TAHU CAMNA NAK MASAK! wakakak..so saya call akak ipar(sebab beliau mmg terer bab2 sup2 nih..ala2 gerai tau!CREDIT FOR HER)..lepas ketung ketang kat dapur..akhirnya terhasil lah sup ekor buat pertama kalinya dalam sejarah hidup saya..hahhaa saboo je lah..sup ekor nih makan panas2 aduhai sodap! walaupun kurang satu bahan..kira ok laa kot..lain kali kene ingat..sedap la jugak..(mana boleh kata tak sedap..penat2 buat sendiri..kan kan..haha..) so ini resepinya bagi yg ingin mencuba ye..sendiri tanggung haa kalau tak sedap..jangan mareee..

SUP EKOR 'PERASAN ALA KEDAI' KELUARGA NABIALISHAD
Bahan
-bawang putih->ketuk sikit
-bawang benggala(yg kulit oren tu)->hiris ala kedai tu..
-serai->ketuk sikit
-sup bunjut->saya buka benangnya..saya keluarkan separuh isinya..ikat balik kemas2..so guna setengah bunjut..paham eh..tak perlu masukkan kayu manis bunga lawang bunga cengkih etc..
-batang 'celery'(saya lupa)
-cili padi(agak2 ikut kepedasan)->ketuk2 sikit juga
-tomato
-limau nipis(kalau tak ada kurang kick laaa sup ekor bagi saya..hehe dah kata nak sebijik kedai kan..)

Cara
-basuh bersih2 ekor tu..pastu saya rebus dulu ekor tu..petuo omak den..masuk garfu dlm periuk tu ye..CEPAT EMPUK GITU..rebus la sampai empuk ekornya tu..
-dah empuk tu..masukkan segala bahan lain..masukkan sayur yg patut..celery tu akan bagi rasa yg sedap pada sup..tak caya tanya orang kedai tu..hihi..
-masukkan garam gula sesedap rasa..perlu di ingat..gula lebih sedikit..sbb nnt nak masukkan limau..so nanti rasanya akan masuk gitu..hoho cuba baru tahu maksud saya..
-last sekali perahkan limau nipis ikut kemasaman yg digemari..
-siap untuk dimakan...

NOTE: Ampunkan saya..saya silap..bukan batang saleri ye..rasanya yg betui adalah batang 'celery'(betui eh?)..kalau salah gak ampunnnnnnn..saya cabut dulu! kalau ikut tips akak ipo saya tu..cuba tengok sup ekor yg kedai dok buat..atau tomyam ke kan..depa jarang letak segala jenis sayuran..paling basic letak celery kan..mungkin sebab taknak rasa sayur tu 'kacau' rasa sup tu kan..haha suka je hati saya kan..ampunnn!! n perasan tak depa selalu guna bawang benggala tu..bukan bawang merah etc. dan segala jenis bahan yg ada sure main ketuk2 je..hahah tu pun dah sedap kan..pelik gue(well..selain depa dok letak pak aji la kot kan)..dan sup2 depa mcm sup tulang ke sup ekor ke sure masam2..perahan limau nipis paling last tu yg memainkan peranan..nanti saya tepek pula resepi tomyam putih 'ala ala perasan gerai' kami pula eh..lebih kurang je bahan2nya..insyaAllah jua...

SELAMAT MENCUBA!

16 comments:

MamaFaMi said...

Sodap eh nampak ekau punyo sup ekor tuuu.... Cicah dengan roti pun sodap!

Anonymous said...

>> wajib salin resipi ni...:-d

Anonymous said...

vavavaa............sodapnye yang. i pun x penah masak sup ekor, sup tulang adala. kat kedai umah i tu pun dah x jual sup ekor, mahai katanya hehe...

zakiyah a.k.a che kiah said...

sodap..sodap...batang saleri (yer ke) tu memang membuatkan sup sedap, selalu heran pasal kedai masak sedap padahal bahan-bahan sama je...tapi batang tu tak de sebab tu rasa lain huhuu

Kak Lin said...

Salam Intan.....Sama Pulak Menu Kita...Cuma Intan Masak Sup Ekor Kak Lin Masak Sup Tulang...Hehehehe

Tapi Sup Ekor Ni Sedap Banget...Bubuh Sambal Kicap Cicah Dengan Roti...Ummmmmmhhhh Tentu Tak Nampak Telinga...

Anonymous said...

sup ekor....tak suka makan tp hubby suka bangat....nampaknye kena la salin resepi nih heheh

Anonymous said...

sup ekor....tak suka makan tp hubby suka bangat....nampaknye kena la salin resepi nih heheh

zakiyah a.k.a che kiah said...

intan, aku tengok hang punya sup ekor mengganggu jiwa aku yang tengah berpuasa nih!
semalam balik opis aku pi market cari ekor, sib baik ada!
hubby aku makan, dia kata boleh bukak kedai hehehe..sedap!
huhuuuhu

Anonymous said...

eh tak la jugak susah sgt nak buat ek? tapi nak lagi senang beli je, kak oi... hehehe

Anonymous said...

MamaFami
-den buek sup ekor..mama buek roti..pehhh ngam soiii!!! amcam? set?

Bro Jeff
-kalau x menepati citarasa ampunnnnnnnnnnn!!ehhe

Leezsa
-vavava..yuk cuba seround..tu la yang..mmg mahai pun..lagi berbaloi buek sendiri wooo..pueh makang!

Che Kiah
-ntah laa kan beb..tapi so far kalau aku letak celery tu rasa dia sebijik kedai..kalau x letak mmg ada beza..

wahhh nih yg best aku perhangat org buat nih...pasnih ko bukak kedai kat selatan aaaa..pastu promo kat s'pore..peehhh laku! (dah tahap kembang hidung aku dah haaa!! hahaha)

Kak Lin
-nih namanya sehati sejiwo kak..haha..tu laa..panas2 mkn sedap woo..

Nic
-jangan lupa cuba tau..risiko ditanggung sendiri ye..hahah...

Lee Lin
-hahah ekau tu mmg tau...beli tak pueh laa yang..citoet yo..hahah...

zana @ ros hassan said...

akak pun dah lama tak buat sup ekor...dulu masa zmn muda2 hubby beli ekor...dia yg masak sup style mamak kononnya. thanks for sharing this recipe...hubby akak ngan irfan suka benar sup ni.

Anonymous said...

adoi!! memang mengena betoi.. hari hujan lobek tu haa... pehtu eden pun dah kuarkan tulang nak defrost.. buleh la eden cubo resepi ekau ni ha! sojuk2 ni makan sup paneh2..pergh!!! tapi alahai..takdo celery gak lerr.. takpo la.. ekau kata buleh kan! sodap kan? hehehe... mekacih yang for the recipe.

Anonymous said...

lama tak makan sup ekor..susah nak cari skrg ni...

Anonymous said...

Intan...
Ma tag Intan kat fp mama ok... muahahaha... nanti buat homework aa...

Sabrina said...

Sup ekor akak tak suka sangat lah intan.. tapi hubby akak punyalah suka.. selalunya beli kat kedai feveret dia je.. masak sendiri tak pernah.. jangan dia tetiber mintak akak masak sup ekor ni sudah.. naya lah akak.. hehehehe

Anonymous said...

>> alhamdulillah...
>> dah masuk dua minggu rupanya kita berpuasa...
>> semoga terus tabah menjalani ibadah puasa dan menunaikan segala kewajipan di bulan mulia ini...